Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Økonomisk rådgivning

Generelt om tjenesten

Alternativt navn

Gjeldsrådgivning

Beskrivelse

Har du betalings- eller gjeldsproblemer, kan kommunen gi deg økonomisk rådgivning. Du skal etter beste evne selv forsøke å komme fram til en ordning med de du skylder penger. Men du kan få hjelp til å sette opp et realistisk budsjett, forhandle med kreditorer og inngå en gjeldsordningsavtale. Nav har også opprettet en landsdekkende telefontjeneste som skal gi enkel veiledning (se lenke i brosjyrefeltet).

Målgruppe

Personer som trenger hjelp til for eksempel:
* Få oversikt over økonomien
* Sette opp husholdningsbudsjett
* Finne ut hvordan utgiftene kan reduseres og/eller inntektene kan økes
* Gjøre avtaler med kreditorer
* Trenger råd og veiledning om andre steder  man kan få hjelp

aaa

Lover og retningslinjer

Dette er en lovpålagt tjeneste. Se:

Gjeldsordningsloven § 1-5 Kommunens plikt til å bistå personer med alvorlige gjeldsproblemer
Lov om sosiale tjenester i NAV § 17 Opplysning, råd og veiledning

Lover

Forvaltningsloven
Gjeldsordningsloven
Sosialtjenesteloven
Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen

Forskrifter

Forskrift om livsoppholdssatser

Forskrifter

Gjeldsordningsloven - veiledende livsoppholdssatser

___

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

For at du skal få best mulig hjelp fra rådgiveren, er det viktig at rådgiveren får nok informasjon til å danne seg et korrekt og helhetlig bilde av økonomien din. Slike opplysninger kan være

  • Siste skatteoppgjør
  • Saldo på alle konti
  • Kopi av husleie- eller fremleiekontrakt for dokumentasjon av boutgifter
  • Lønnsinntekter og trygdeytelser de siste tre månedene
  • Dokumentasjon på eventuell bostøtte
  • Opplysninger om lån, kredittgjeld osv.
  • Kvittering for betalt husleie og strøm
  • Utgifter i til lege, fysioterapeut, kiropraktor, tannlege osv.
  • Utgifter til barnehage, SFO eller annen barnepass
  • Utgifter til forsikring
  • Opplysninger om innskudd i spareordninger

Det er viktig å ta med dokumentasjon på boutgifter som husleie/huslån og strøm.

Hvis råd, veiledning og frivillige avtaler med kreditorene ikke er tilstrekkelig for å løse gjeldsproblemer, kan man søke namsmannen om gjeldsordning.

Søknaden sendes til

NAV Sørfold
Rådhuset
8226 Straumen

nav.sorfold@nav.no

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig.

___

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:NAV
Telefon:55553333
Epost:nav@sorfold.kommune.no
Postadresse:8226 Straumen
Besøksadresse:Sørfold Rådhus

Andre opplysninger

Oppdatert:2017-12-14 12:30