Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Hjemmehjelp

Generelt om tjenesten

Beskrivelse

Du kan søke om hjemmehjelp hvis du trenger praktisk hjelp til rengjøring og handling.

Det kan dreie seg om hjelp til å bestille husholdningsvarer, eventuelt få disse levert på døren, å få levert varm middag eller kald middag for oppvarming, og hjelp til vask av klær, oppvask, husvask og vask av vinduer.

Det er kommunen som i samarbeid med deg bestemmer hvilke tjenester som skal gis. Målet er at du skal være i stand til å bo hjemme.

I Sørfold kommune kan praktisk bistand og opplæring tildeles personer som som trenger hjelp til:
* Rengjøring av rom som er i daglig bruk.
* Tilrettelegging av måltider og bestilling av middag som kan leveres i heimen.
* Bringe hjem matvarer som brukeren har bestilt på butikk.
* Vask av tøy i vaskemaskin.
* Praktisk bistand og opplæring til foreldre og deres mindreårige barn, som kan skyldes barnets eller foreldrenes sykdom eller funksjonshemming.

 

Målgruppe

Personer som på grunn av sykdom, funksjonshemming, alder eller andre årsaker har behov for praktisk hjelp i hjemmet.

Kriterier/vilkår

Du har krav på bistand hvis du ikke kan dra omsorg for deg selv eller er avhengig av praktisk hjelp for å greie dagliglivets gjøremål. Du har et særlig hjelpebehov på grunn av sykdom, funksjonshemning eller av andre årsaker. 

Pris for tjenesten

Hvis hjemmehjelper skal bistå deg med personlig stell (toalettbesøk, å stå opp, av- og påkledning osv), skal tjenesten være gratis.

Betalingssatser pleie- og omsorgstjenester 2014

aaa

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om hjemmehjelp, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.

Skjema

Søknad om omsorgstjenester

Vedlegg

Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.

Søknaden sendes til


Sørfold kommune
Pleie- og omsorgstjenesten
Rådhuset
8226 Straumen

post@sorfold.kommune.no

Saksbehandling

Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Normalt vil vi komme på hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.

___

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:Personal og organisasjonsavdelingen
Telefon:75 68 50 00
Epost:post@sorfold.kommune.no
Postadresse:Rådhuset 8226 Straumen
Besøksadresse:Sørfold Rådhus

Ansvarlig enhet

Avdeling:Kommunalsjef drift
Telefon:75685045
Epost:lisbeth.bernhardsen@sorfold.kommune.no
Postadresse:8226 Straumen
Besøksadresse:Sørfold Rådhus
Åpningstid:08.00 - 15.45 08.00 - 15.00 (15.05 - 14.09)

Kontaktpersoner

Navn:Margunn Ellingsen
Tittel:Enhetsleder hjemmetjenesten
Telefon:75685027
Epost:margunn.ellingsen@sorfold.kommune.no

Andre opplysninger

Oppdatert:2017-12-14 12:29